'You
cannot step into the same river two times' is een zin die Chris Brans
gebruikte in de installatie die hij bij DEFKA in Assen presenteerde in
zijn solo "It's O.K." eerder in 2009.
Ik denk dat deze zin de lading van het werk van Chris Brans sterk dekt.
Chris
Brans studeerde twee jaar geleden af bij ArtEZ/CABK. Ik zag zijn
eindexamenpresentatie en wist niet zo goed wat ik met zijn werk
aanmoest.
Een
lokaal van onder tot boven volgeplakt met minimalistische zwart-wit
tekeningen, uitgeknipte met zwarte verf beschilderde papieren vormen en
zwarte vlakken en cijferreeksen en kleine woordjes en zinnetjes op
allemaal losse velletjes papier geschreven, getekend en geschilderd. Op
enkele plekken projecteerde hij dia’s en zwart-wit video’s
waarvan ik me de inhoud niet precies meer kan herinneren. Een homogene
presentatie maar het kon mij niet echt boeien als eindpresentatie. Ik
ervoer zijn presentatie als een fase uit een nog niet genoeg
uitgekristalliseerde hoogst persoonlijke studie. Tegelijkertijd
realiseerde ik me dat het misschien juist noodzakelijk is voor
kunstenaars als Chris Brans, dat het proces nooit helemaal afgerond kan
en mag worden omdat de inhoud en waarde van zijn kunstenaarschap juist
bestaat uit dit continue proces van zelfonderzoek en het steeds weer
herbepalen van de eigen positie en de daaruit voortvloeiende
keuzemogelijkheden en nieuwe perspectieven. Ik was denk ik op dat
moment vooral op zoek naar heldere en klare beeldtaal en kon mij
daardoor niet makkelijk overgeven aan een totaal open proces.
Temeer
omdat een deur verder de presentatie was van de tekeningen van Kim
Habers, waar ik direct wel helemaal door bij de strot werd gepakt.
Klaarhelder werk dat rijp is om op een voorzichtige manier
geïntroduceerd te worden in de kunstwereld na de academie.
Toen
ik een maand geleden bij een presentatie tijdens het Studium Generale
Chris Brans een korte performance zag geven waarin hij dia’s
vertoonde waarover hij kort iets vertelde over zijn verrassende
aandachtspunten in de getoonde dia's en waarbij het ritme van de
diapresentatie zijn dirigent/zijn metronoom was, was ik meteen om.
Bij mij moet eerst het kwartje vallen, anders blijf ik buitenstaander.
In
Jong Autonoom een piepjong kunstenaarsinitiatief in een gekraakt
kantoor van Shell is afgelopen zondag de tentoonstelling
“Peilboog” geopend. De tentoonstelling is samengesteld en
letterlijk aan elkaar getekend door Chris Brans die drie kunstenaars
uitnodigde om samen met hem een tentoonstelling te maken waarin de
werken nauw met elkaar verbonden gepresenteerd worden als bijna
één installatie. Hij is daar goed in geslaagd. Bezoekers
gingen als vanzelfsprekend dwarsverbanden bespreken tussen de werken
van de verschillende exposanten en de tentoonstelling als een geheel
ervaren en niet als losse delen.
Karin
Schipper, toont een ruimtelijke installatie met als titel ‘Jungle
Fever’. Zwarte emmers, sommige omzoomd door autobinnenbanden,
vormen de sokkels voor een eigenaardig ‘bosje’
totempaalachtige beelden. Rieneke de Vries toont collages die zij heeft
gemaakt vanuit haar contact met enkele psychiatrische patiënten en
Marissa Rappard toont in verschillende ruimtes tekeningen van
astronauten en van jachttaferelen. In een andere ruimte reageert zij
letterlijk op de ruimte zelf; de structuur van het systeemplafond het
stopcontact met open leiding en andere sporen op de wand laat zij
meespelen in een collageachtige tekeningeninstallatie.
Chris
Brans ‘bekent’ kleur in een mural waarin hij twee zijden
van een ruimte, die onderbroken wordt door een deur, met elkaar worden
verbonden door een pastel groenblauw kleurvlak waarvan de vorm het
midden houdt tussen een vleugel, een wolk, een pijl en een ganzenveer.
Op de lange zijde van deze muurschildering projecteert hij onder deze
groenblauwe vorm een ingekraste dia, die een atoom/ paddenstoelwolk
laat zien.
Boven
deze ‘paddenstoel’ spoot hij op een rijtje drie plekken in
de kleuren geel, blauw en rood. Hij spoot tot de vlekken gingen
druipen. De rode druiper vormt de rechter afbakening van de
diaprojectie. Aan de andere kant van de deur doorsnijdt de groenblauwe
vorm een cirkel, de snijlijn accentueerde hij zodat er diepte wordt
gesuggereerd. Boven in de cirkel hangt een ansichtkaart van een blauwe
hemel met een lilagrijze ballon. Daaronder een A4-tje met daarop drie
gespatte of gespoten vlekken in de kleuren fel lila lichtblauw en geel.
Zonder
precies te begrijpen wat wordt bedoeld intrigeert het werk me. Het
ademt genoeg ruimte om mij als kijker volledig vrij te laten er in te
verwijlen en mijn eigen verhaal ermee te maken. Hetzelfde gaat ook op
voor een ander werkje dat hij in de gang toont. Enkele foto’s uit
tijdschriften aan elkaar verbonden door korte zinnen op stroken papier;
beelden en teksten die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken
hebben maar die elkaar verrijken en inhoud geven.
Naast
P.ART of you life, mijn eigen nieuwe initiatief en Jong Autonoom heeft
Zwolle nog een derde vermeldenswaardige nieuwe presentatieplek. Sinds
een half jaar worden er ook tentoonstellingen georganiseerd in de
Watertoren op de Turfmarkt. De Watertoren, Jong Autonoom en P.ART of
your life zijn, naast het Langhuis een welkome aanvulling in Zwolle
voor hedendaagse kunst.
www.chrisbrans.nl
© Copyright 2011: Pim Trooster.